لینک جدید اشتراک

www.eshterak.info

۱۳۸۸ اسفند ۷, جمعه

عبدالمالک ریگی : آمریکا قول پایگاه نظامی داده بود

شبکه انگلیسی زبان «پرس تی وی» وابسته به دولت ایران با پخش «اعترافات» عبدالمالک ریگی، رهبر گروه جندالله، به نقل از وی مدعی شده که دولت آمریکا در صدد کمک مالی و تسلیحاتی به گروه جندالله بوده است.
مقام های ایران می گویند که عبدالمالک ریگی روز سه شنبه، چهارم اسفندماه، و در جریان یک پرواز در مسیر دبی به قرقیزستان بازداشت شده است.
در مصاحبه ای که «پرس تی وی» روز پنجشنبه به عنوان «اعترافات» عبدالمالک ریگی پخش کرده، رهبر گروه جندالله گفته است که در دیدار با عوامل سازمان اطلاعات آمریکا «سیا» در دبی به وی قول «حمایت همه جانبه و در اختیار گذاردن پایگاهی با تسلیحات نظامی در نزدیک منطقه داده شده بود.»
عبدالمالک ریگی در این برنامه گفته است که این پایگاه قرار بوده در کشور قرقیزستان و در منطقه «مناس» ایجاد شود.
به گزارش تلویزیون «پرس تی وی»، عبدالمالک ریگی افزوده است: ماموران اطلاعاتی آمریکا به وی گفته اند که در نظر دارند از تمامی سازمان های مخالف که «توانایی به چالش کشیدن» حکومت ایران را دارند حمایت کنند.
به گفته عبدالمالک ریگی، آمریکایی ها «گروه جندالله» را مستعد چنین حمایتی دانسته اند.
هنوز مقامات آمریکایی به این اظهارت واکنشی نشان نداده اند. ولی روز سه شنبه هنگامی که ایران اعلام کرد عبدالمالک ریگی یک روز پیش از بازداشت در یک مقر آمریکایی در افغانستان حضور داشته است، یک مقام وزارت امور خارجه آمریکا این اتهامات را رد کرد.
درهمین زمینه، ارین پلتن، از سخنگویان وزارت امور خارجه آمریکا نیز در گفت وگو با «رادیو فردا» گفته بود: آمریکا قویا هر نوع تروریسم را محکوم می کند و از گروه های تروریستی حمایت نمی کند.
ارین پلتن اضافه کرده بود: آمریکا از هیچ شکلی از تروریسم در داخل ایران حمایت نمی کند. ما به همکاری خود با جامعه جهانی برای کوتاه کردن دست سازمان های تروریستی ادامه می دهیم تا از این طریق مانع حملات آنها به شهروندان بی گناه در هر نقطه ای بشویم.
نقش پاکستان
در حالی که دو روز از خبر دستگیری عبدالمالک ریگی می گذرد، اظهارات سفیر پاکستان در تهران درباره نقش این کشور در بازداشت رهبر گروه جندالله تردیدهایی در خصوص سخنان وزیراطلاعات ایران ایجاد کرده است.
حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات ایران روز سه شنبه گفته بود که عملیات دستگیری عبدالمالک ریگی بدون همکاری کشورهای دیگر انجام شد.
این در حالی است که محمد بخش عباسی، سفیر پاکستان در تهران، گفته است : دستگیری عبدالمالک ریگی بدون همکاری پاکستان «امکان‌پذیر» نبود.
گروه جندالله در سال‌های گذشته مسئولیت برخی از «اقدامات تروریستی» در شرق ایران را بر عهده گرفته بود.
در آخرین حمله انتحاری در مهرماه سال جاری در منطقه «پیشین» شهرستان «سرباز»، بیش از ۴۰ نفر از جمله ۱۵ فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی کشته شدند که در میان آنها نام علی شوشتری، جانشین فرمانده نیروی زمینی سپاه، به چشم می‌خورد.
جندالله پیش از این نیز مسئولیت چند حادثه تروریستی و گروگانگیری در جنوب شرقی را بر عهده گرفته بود که از جمله این حوادث می‌توان به انفجار مسجد علی ابن ابیطالب زاهدان در خرداد ماه امسال، گروگانگیری و قتل ۱۶ نفر از پرسنل نیروی انتظامی در سال ۸۷ و قتل برخی از سرنشینان خودروهای عبوری در منطقه تاسوکی در سال ۸۴ اشاره کرد.

Balatarin :: Donbaleh :: Mohandes :: Delicious :: Digg :: Stumbleupon :: Furl :: Friendfeed :: Twitter :: Facebook :: Greader :: Addthis to other :: Subscribe to Feed


0 نظرات:

ارسال یک نظر

برای ارسال نظر : بعد از نوشتن نظرتان در انتخاب نمایه یک گزینه را انتخاب کنید در صورتی که نمیخواهید مشخصات تان درج شود " ناشناس" را انتخاب نموده و نظر را ارسال کنید در صورت مواجه شدن با پیغام خطا دوباره بر روی دکمه ارسال نظر کلیک کنید.
مطالبی که حاوی کلمات رکيک و توهين آمیز باشد درج نميشوند.

 
Clicky Web Analytics

Copyright © 2009 www.eshterak.net