لینک جدید اشتراک

www.eshterak.info

۱۳۸۸ دی ۱, سه‌شنبه

عراق: کارگران چرم وارد ششمین هفته‌ی اعتصاب می‌شوند

نوشته‌ای از فدراسیون شوراها و اتحادیه‌های کارگری در عراق

ترجمه بابک کسرایی
babakkasaryi@yahoo.com

مقدمه‌ی مترجم:‌ در روزهای گذشته شاهد بودیم که کارگران صنعت چرم در عراق با رزمندگی به جنگ مدیریت خود رفتند و امتیازهایی به آن‌ها تحمیل کردند. اعتصاب آن‌ها از سال 1931 تا بحال طولانی‌ترین اعتصاب در عراق بود و تاثیری بر کل کارگران صنعتی داشته است. در زیر ترجمه‌ی اطلاعیه‌ای در مورد این اعتصاب را مشاهده می‌کنید.

در روزهایی که ایران دستخوش جنبشی انقلابی است، این تنها کارگران هستند که می‌توانند با به میدان آمدن عمومی، شیشه عمر رژیم را بشکنند و جامعه را به سمت تحقق خواسته‌هایش پیش ببرند. برادران هم‌طبقه‌ی ما در عراق به ما نشان می‌دهند که، که چنانکه خود بارها در ایران دیده‌ایم، با عزمِ مصمم کارگری می‌توان و باید به میدان رفت و پیروز شد.

این اطلاعیه از نسخه‌ی انگلیسی آن به فارسی ترجمه شده است.

16 دسامبر 2009

×××

اعتصاب کارگران صنایع چرم وارد ششمین هفته در مقر شرکت، ظفرانیه و کوفه، شده و صفوف کارگران مصمم هستند و سازمان‌دهندگان پابرجا ایستاده‌اند.

روز یکشنبه 21 نوامبر، سی و ششمین روز اعتصاب، شاهد بودیم که مدیریت قبول کرد دستمزدهای عقب‌افتاده کارگران را پرداخت کند و جزئیات حقوق و حسابداری را برملا کند. اما کارگران اصرار به ادامه اعتصاب تا زمان دریافت نقدی دستمزدها کردند. روز چهارشنبه و پنجشنبه، عید قربان بود و همه دو روز تعطیل بودند و به همین علت اعتصاب تا پس از عید ادامه پیدا می‌کند و بدین سان کارگران به پیروزی تاریخی رسیده‌اند.

اعتصاب کارگران صنایع چرم یکی از طولانی‌ترین‌ها در تاریخ جنبش کارگری عراق است که حتی از اعتصاب 1931 بغداد که به "اعتصاب بزرگ" معروف است و رکود بزرگ آن‌را باعث شده بود هم طولانی‌تر بوده است. کارگران روزهای پرافتخار و قهرمانانه‌ی مبارزات بیباک کارگری را زنده ساخته‌اند و میراث انقلابی جنبش کارگری را گسترش داده‌اند. کارگران در طول اعتصاب خود خواسته‌های بسیاری مطرح کردند:

• لغو "تامین داخلی بودجه" که آن‌را خطری برای کارگران و شرکت‌ها می‌بینند
• آزادی سازمان‌دهی اتحادیه‌های کارگری در بخش دولتی
• پرداخت حقوق عقب‌اقتاده‌ی کارگران بخش صنعتی از 1 ژانویه 2008 تا کنون

فدراسیون شوراها و اتحادیه‌های کارگری در عراق خواهان گسترش اعتصاب به کل بخش صنعتی بود. فعالین اتحادیه‌ها جزوه‌ی فدراسیون را در چندین شرکت پخش کردند و بسیاری کارگران را در صنعت پنبه در بغداد سازمان دادند و آن‌ها نیز به حمایت از اعتصاب کارگران صنعت چرم گرد آمدند و به سمت مقر شرکت حرکت کردند اما مدیریت به آن‌ها اجازه نداد از محل کار خارج شوند. درست مثل کارگران "شرکت عمومی تولید چراغ برق" و "شرکت عمومی تولید باتری" که اعلام از قصد خود برای آغاز اعتصاب همبستگی کردند اما مدیریت اعلام کرد که در چند روز به خواسته‌هایشان پاسخ می‌دهد. بالاخره کارگران نساجی از نصیریه نماینده‌ای به مدیریت فرستادند تا آغاز اعتصاب را در صورت عدم پاسخ به خواسته‌های کارگران اعلام کند.

اعتصاب قدم بسیار مهمی در تبلور کلی جنبش کارگری و درس عمیقی در سازماندهی، گسترش اعتصابات و رویارویی با وعده‌ها و تهدیدهایی که هدفش تضعیف عزمِ کارگران است، بود.

زنده باد جنبش کارگری!

دفتر رسانه‌ای – فدراسیون شوراها و اتحادیه‌های کارگری در عراق

25 نوامبر 2009

Balatarin :: Donbaleh :: Mohandes :: Delicious :: Digg :: Stumbleupon :: Furl :: Friendfeed :: Twitter :: Facebook :: Greader :: Addthis to other :: Subscribe to Feed


0 نظرات:

ارسال یک نظر

برای ارسال نظر : بعد از نوشتن نظرتان در انتخاب نمایه یک گزینه را انتخاب کنید در صورتی که نمیخواهید مشخصات تان درج شود " ناشناس" را انتخاب نموده و نظر را ارسال کنید در صورت مواجه شدن با پیغام خطا دوباره بر روی دکمه ارسال نظر کلیک کنید.
مطالبی که حاوی کلمات رکيک و توهين آمیز باشد درج نميشوند.

 
Clicky Web Analytics

Copyright © 2009 www.eshterak.net